loading...
شناگران :: آموزش شنا
محمد بازدید : 2484 پنجشنبه 02 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

جزوه كامل آموزش تخصصي و گام به گام شنا به روش هاي نوين ، آموزش مربيگري شنا ، آموزش امداد و نجات غريق اماكن آبي ، هيدروتراپي
bijar.swimming@yahoo.com                        **************
-----------------------------------------------------------------

 


آموزش ایستادن تو آب.پا دوچرخه
پای دوچرخه در شنا
 
بسیاری از افراد نو آموز كه مراحل اولیه ی شنا را یاد می گیرند ، از اینكه به صورت عمودی در آب قرار بگیرند و پاهای آنها به كف استخر نرسد هراسانند . مهارت پای دوچرخه بدین منظور به كار می رود تا نو آموزان بتوانند بر روی قسمت عمیق استخر قرار گیرند و به راحتی حركت پای دوچرخه را انجام دهند .
گام اول : برای فراگیری حركت پای دوچرخه بهتر است ابتدا تمرینات بر روی خشكی انجام پذیرد . بدین صورت كه به حالت نشسته  بر روی دوچرخه قرار بگیرید . كمی زانو ها را خم و بدنتان را به سمت جلو متمایل كنید . در این هنگام پاها را تك تك از زمین بلند و زانو را به سمت سینه بیاورید و سپس با فشار كف پا ، به سمت زمین برگردانید . به خاطر داشته باشید كه پاها به طور متناوب این حركت را اجرا كنند و مسیر حركت پاها به شكل 8 باشد بدین صورت كه بعد از بلند كردن پا از زمین و هنگام بازگشت ، كمی پا را به طرف بیرون حركت دهید تا فاصله ی پاها كمی بیشتر از عرض شانه باشد .

گام دوم : پس از تمرین حركات پا ، به تمرین و تكرار تكنیك ساده ی دست در پای دوچرخه بپردازید . بدین صورت كه دستها را در همان حالت قبلی ( نشسته بر روی دوچرخه ) در مقابل سینه و شكم به آرامی به همدیگر نزدیك كنید و سپس با چرخش مچ از همدیگر دور كنید ، مثل اینكه آب را با كف دستها در مقابل بدن جمع و سپس به طرفین پخش می كنید . دقت كنید حركت دستها از محدوده ی سینه شما بیشتر نشود .
گام سوم : تمرین گام اول را آغاز و سپس به آرامی حركات دستها را به آن اضافه كنید تا بدین طریق حركت دست و پای همزمان دوچرخه را در خشكی تمرین و تكرار نمایید .
گام چهارم : تمرین گام اول را با قرار گرفتن در قسمت كم عمق به نحوی كه ارتفاع آب تا زیر چانه شما باشد ، تكرار كنید . در این گام سعی كنید هنگام تمرین حركات پا ، بدنتان ضمن حفظ حالت نشستن بر روی دوچرخه ، به صورت غوطه ور در سطح آب بماند . البته انجام  پای دوچرخه فقط كمك خواهد كرد تا سر شما در بالای آب باقی بماند .
گام پنجم : پس از تمرین و تكرار حركات پا در دوچرخه كه در گام چهارم اجرا شد ، این بار حركات دست را نیز همراه با پا به طور متناوب به اجرا در آورید تا مهارت پای دوچرخه شما كامل گردد .
گام ششم : برای كسب مهارت بیشتر در اجرای پای دوچرخه ، تمرین دیگری را به اجرا در آورید . بدین صورت كه ابتدا تكنیك غوطه وری لاك پشتی را اجرا كنید و پس از غوطه وری در آب ، دست هایتان را رها كنید تا پاها آزاد شوند . سپس شروع به انجام حركات پای دوچرخه كنید درحالی كه بالا تنه شما عمود نباشد و در سطح آب غوطه ور باقی مانده باشد .
پس از اینكه كمی در زدن پای دوچرخه در این حالت مهارت پیدا كردید ، با اجرای حركت دست در دوچرخه كه مقابل سینه شما انجام می گیرد ، به آرامی سرتان را از آب بلند كنید و ضمن غوطه وری درسطح آب ، به اجرای حركت كامل پای دوچرخه اقدام كنید .
به خاطر داشته باشید كه مهارت پای دوچرخه به مرور زمان و با انجام تمرینات مداوم و تكرار به میزان كافی به طور مطلوب به مرحله ی اجرا در خواهد آمد و شما خواهید توانست با آرامش كامل و به كارگیری نیروی بسیار كمی در سطح آب باقی بمانید .

یادگیری پای دوچرخه در شنا بسیار مهم است . و یکی از مواد امتحانی در نجات غریق است ، که ناجیان باید به مدت یک دقیقه ( شاید مدت آن بیشتر شده باشد ) که بدون دست فقط باید با پا زدن خود را بر روی آب نگه دارند . و موارد بسیار زیادیم پیش می آید که که شناگر باید در قسمت عمیق بدون پیشروی و به حالت ایستاده برای مدتی توقف کند . در این موقع است که باید با حرکت پای دوچرخه خود را روی آب نگه دارد . ولی در واقع حرکتهای مختلف پا که در جهات گوناگونی صورت می گیرد با حرکت دستها در زیر آب ، بدن را در سطح آب طوری نگه می دارد که سر از آب بیرون می ماند . برای رفع خستگی و یا بازیهای در آب و یا بازیهای در آب و یا نجات افراد دیگر از پای دوچرخه استفاده می نمایند .
برای انجام این کار لازم است ریه ها را پر از هوا کنید و بالا تنه را کمی رو به جلو خم کنید طوری که با این خم شدن به جلو پاها از ران به عقب نرود و زاویه ای بین پاها و بالا تنه در ناحیه ی لگن و ران ایجاد شود ، به عبارت دیگر پاها درست در زیر سینه قرار داشته باشد . سینه و ششهای پر از هوا را روی آب بگذارید و انگشتها را ببندید و با کف دستها برای حفظ تعادل بدن آب را به طرفین حرکت دهید و در همان حال پاها را از یکدیگر به طرفین باز نموده ، مانند رکاب زدن دوچرخه پاها را حرکت دهید . نکته مهم این است که پاها از ران به طرفین باز شود و در همان حالت به آب ضربه بزند . هوای درون ریه ها را با مقدار کمی هواگیری و تخلیه در ششها حفظ کنید . مربی ،برای آموزش پای دوچرخه شما را به قسمت عمیق برده که آب تا زیر چانه شما باشد و در حالی که مراقب شماست زیربغل شما را گرفته ، کمی بالا می کشد . شما شروع به زدن پای دوچرخه می کنید و علاوه بر مراقبت هرگاه بخواهید به زیر آب بروید شما را به سطح آب می رساند و پس از مدتی تمرین از کمک او کاسته و بر حرکت دست و پای شما افزوده و احساس خواهید کرد که سر و صورت شما در خارج از آب باقی می ماند . البته به محض قطع حرکتهای دست و بخصوص پا ، بدن به زیر آب فرو می رود . و پای دوچرخه کمک می کند به مربی و ناجی که کسی که دارد غرق می شود را نجات دهد ، پای دوچرخه را می زند و با گرفتن زیر چانه با دستها آن را به کنار می برد و بعد از آب خارج می کنند
برچسب‌ها: آموزش شنا , آموزش پاي دوچرخه
برچسب ها آموزش پای دوچرخه ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
آموزش شنا ، آموزش کرال سینه ، آموزش کرال پشت ، آموزش شنای پروانه ، آموزش شنای قورباغه ، آموزش شنای آزاد ، آموزش استارت ها ، آموزش برگشت ها و ...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4356
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 80
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 2,751
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,708
  • بازدید ماه : 5,613
  • بازدید سال : 14,062
  • بازدید کلی : 239,307
  • کدهای اختصاصی